onsdag 14 januari 2009

Dimma





Idag är det som mjölk ute, ett fuktigt vitt täcke ligger överallt. Snöpinnarna längs vägarna behövs i dag trots bristen på snö.
Jag läser frökataloger och fantiserar, fast jag vill ha en enkel trädgård inte för mycket fnutt och snutt.
I julklapp har jag fått ett mullbärsträd och ett kvittenträd, de skall planteras nära huset så att man kan se dem och med hänsyn till att de behöver relativt skyddat.
Kvitten är ett underbart träd, vacker stam, vackra blad och underbara frukter. Äppelkvitten skall det vara de har bäst smak inbillar jag mig, det finns också päronkvitten de är snällare i smaken.
Mullbärsdrömmarna för tankarna till Christiansø där jag var i somras på reportageresa, i Kommendantens trädgård dignade  de åldriga mullbärsträden av de aromatiska bären. Det var en berusande upplevelse att äta mullbär nästintill övermogna sprängfyllda med smak.
Planteras skall också de små tallarna jag fick av min granne, då får vår ensliga höga tall lite sällskap igen.
En gång fanns en hel tallbacke här med silkesgräs bakom huset.

1 kommentar:

  1. Du har så många underbara fotografier. Foton man minns, som lämnar en god eftersmak, som efter ett riktigt gott vin. De mögliga rosorna, det gula klädstrecket i dimman, mmm härligt Tack!

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia