onsdag 21 januari 2009

Rimfrost

Idag är det vitt av dimma och vitt av rimfrost, vackert men de tidiga vårtecknen är glaserade av is.
Talgbollarnas nät lyser upp i sin nylongrönhet.
I går hittade jag en rolig sida på nätet http://www.gardenrant.com det är ett gäng tjejer som är ; " bored with perfect magazine gardens, convinced that gardening matters, delighted by people with a passion for plants.." Det är uppfriskande i denna trädgårdsboom, där det glöms bort hur mycket slitgöra det är att gräva, rensa ogräs att JOBBA i trädgården.
Hur ser man ut efter en dag i trädgården?
Jag har jord under naglarna, de där handskarna de åker av när jag skall ta upp ett litet ogräs och sen kommer de inte på igen, kläderna är jordiga, jord i ansiktet lyckas jag oftast att få, jag har en vana att stryka bort hårtestar som åker fram i ansiktet. Ja jag är inte ren i alla fall, det tar rätt mycket kroppskraft att jobba i trädgården, ibland är det tungt fysiskt arbete, om man inte har en trädgårdsslav förstås, det har jag inte.
Men det är ROLIGT och det är skönt att bli trött i kroppen av att arbeta, men idylliskt eller romantiskt det är det inte.
Så jag säger som kvinnorna som har gjort Gardenrant fram för de vildvuxna trädgårdarna.
Den vackraste, mest mystiska trädgård jag sett ännu är Sue Trolles trädgård på Bornholm. Växtligheten omsluter huset och vindlar sig ut i stigar och gläntor, förtrollande och ett äventyr.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia