söndag 1 februari 2009

Blåst och influensa



Det snöar lite och blåser styv östanvind, kanske kan man se det på timjanbladen som blivit suddiga på bilden. Isande är vinden, vårt hus ligger öppet mot öster, tyvärr äger vi inte marken öster om vårt hus, så inga träd har planterats. Här skulle behövas en rejäl buffert mot östanvinden, nu kyler den huset effektivt.
Jag eldar och eldar i dag men vidare varmt blir det inte, minusgrader klarar huset bra men östanvinden är obönhörlig.
Jag har legat i influensa och varit febrig, och inte tänkt mycket på min trädgård, fast i går tittade jag i Runåbergs lilla utskick. Chili,"Hot lemon"; en tidig chili som är medelhet och smakar av citron. På bilden vackra små citrongula chilifrukter, strax känner jag att visst måste jag odla chili i sommar, också var det "Lettuce mix" en blandning av fina salldasorter; Jericho, Royal oakleaf, Devil's ear mfl. det måste jag ju också ha. 
Linne' tagetes, en ljuvlig, enkel, liten tagetes, påminner om kryddtagetes så vitt jag kan se på bild.
Också skall jag ha mina zinnior, dem älskar jag, mexikanska till ursprungslandet och till färgerna, där är det full fart på färgerna inga pasteller, orange, lila, rött, rosa. Jag brukar så dem i en låda i växthuset maj, upp myllrar små blad, när de blivit som en lillfinger ungefär planterar jag ut dem i en lång rad, det är bara att dela, sticka ner i jorden och vattna. Jag brukar jag göra en liten vall omkring för att skydda mot blåst, de flesta klarar denna ganska omilda behandling och i juli börjar blomsterprakten. En torr sommar var zinniorna de enda som växte och blommade, allt annat kollapsade i värmen och den stekande solen, men zinniorna stod där och sprakade i värmen.
Listan till Runåberg blir alltid först väldigt lång och dyr och sedan krymper den och blir mera lagom..
Runåberg är en fröfirma som ligger uppe på västkusten som har mycket fina fröer i ett fantastiskt urval, deras katalog är mycket informativ och vacker dessutom, kan varmt rekommenderas.
Bilderna i dag är min timjan som självsått sig i innergården, från en kruka vandrade den ut och finns nu som en väldoftande matta. Det är bara att gå ut och plocka till matlagning året om, en vardagslyx mitt i snålblåsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia