lördag 21 februari 2009

sista snödagarna

Kaffegrottan anas under snön. Om  en och en halv månad är här blått av blåsippor.
Vissna perennstjälkar, blir grafiska mot allt det vita. Jag sparar en del av perennerna under vintern, skräpigt kan man tycka men jag tycker om de vissna stjälkarna och de blir fina fotomodeller.
Vägen, den allra kallaste morgonen, rimfrostigt, snön var som puder och knarrade så där som den gör när det är riktigt kallt.
På svenska har vi inte så många benämningar för snö och is i olika former, samerna har hundra ord för olika former av snö.
Snö är väldigt föränderligt av natur, och kan förstås bli till smältvatten, men även i frusen form är snö på många olika sätt och man uppfattar snön olika allt eftersom temperaturen skiftar.
Nu skall det bli tö och regn, jag hade tyckt om att ha snön tills våren kommer.
Slaskväder strax över nollstrecket är inte mitt väder, jag har NJUTIT dessa vackra snödagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia