onsdag 11 mars 2009

nostalgi;eländes skrutt

Så här såg det ut tidig vår 2001 här på gården, då var kullerstenen framgrävd och det värsta skräpet borta.
Mitt första projekt här var att gräva fram kullerstenen, det var väl en avgränsad arbetsuppgift mitt detta oerhörda kaos som rådde, det fanns oceaner av arbetsuppgifter att ta sig an, men att gräva bort jord, skyffla upp i skottkärra och köra bort jorden var handgripligt och bra.
När jag kom tillbaka från Köpenhamn i början av maj var det GULT av maskrosor, kullersten kräver lukning och bränning, annars gottar sig ogräset mellan stenarna.
Brodern till mannen som bott i vårt hus berättade att när de var barn brukade deras far i förd regnkappa sopa kullerstenarna när det regnade. Det tror jag var ett väldigt bra sätt att hålla snyggt, då får man med lite mera jord och skräp än när det är torrt. När jag har möjlighet praktiserar jag metoden. Jag är rätt förtjust i att jobba ute i trädgården när det regnar ( inte störtregn), det luktar gott och det är lätt att gräva, fast man blir alldeles fruktansvärt geggig förstås.
Dålig bild, men jag tyckte att den skulle med, här ligger den rasade maskinlängan, den var väldigt dålig. Vi drog omkull den med vår lilla Skoda bil..till Rasmus (då 5 år) stora förtjusning!
Här syns några av alla de små ank och hönshusen och hönshuset som blåste bort. Här är nu vår skönaste eftermiddagssol plats, häck, fläderbuskar och växthus.
Vi fällde många träd, huset var tätt omslingrat av både stora träd och sly och ogräs. Det blev ved till flera vintrar, många bål och mycket arbete.

Ännu en dålig bild, men här är idag syrenhäck, rabatter och grusgång. När det våras lite mera kommer bilder på hur här ser ut nu!
Min man såg bilderna och utbrast; " varför köpte vi detta egentligen?"
Det kan man undra över, jag tror att det var priset,platsen, möjligheterna och att det faktiskt inte är långt vare sig till Köpenhamn, Lund, Malmö eller Bornholm som är vårt arbetsfält.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia