söndag 15 mars 2009

vårstädning

I går var det vår här, 8 grader, sol och lite vind, underbart!
Då började jag förstås rota i mina rabatter, det blev städat i rabatterna i gården och påbörjat framför huset, nu blev isophäcken hel och en del myntarotskott, massor av löv och en massa gräs åkte bort.

Vackra magnolior från trädgårdsmässan i Malmö, det var en rätt slätstruken mässa, jag brukar inte gå på trädgårdsmässa och jag blev inte inspirerad till att göra det igen tyvärr. Uppenbarligen har mässan haft en massa strul på olika sätt och det har gjort att många utställare har hoppat av. Men vackra var magnoliorna och julrosorna.

Gräs mellan iris och digitalis, gräs är mitt värsta ogräs, det äter sig in mellan irisknölar, lavendelstammar, buskar, överallt, men just nu är det lätt att dra upp.
Irisarna igen, det kommer flera till, upptäckte jag under löven.

Tillsist, anisisopskott, små och alldeles lila, de är vackra nu, och de är vackra sedan och doftar och smakar av anis-lakrits, blommar mycket och länge. Blommorna drar till sig humlor och bladen är utmärkta att  göra ett mycket gott och intensivt grönt örtte av.
De självsår sig snällt och det får de gärna!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia