fredag 17 april 2009

Tulipa biflora

Tulipa biflora står och vajar i den kalla östanvinden. Min svärmor kallar östanvind i april för "påskeøsten", det stämmer rätt bra, ofta kommer kall östlig vind i april kring påsk.
Tulipa biflora är gracila och väldigt fina, vackrast är de gula "Tulipa sylvestris", jag har ett fåtal plantor, på Bornholm växer de i hundratal i dikesrenarna. 
Peonia mlokosewitschii på väg upp, den är tidigare än de andra pionerna.


Blå anemoner, som mot alla odds sprider sig, de blir långsamt fler och fler, jag ser fram emot ett hav av blå anemoner..

3 kommentarer:

  1. Det där är ju Anemone apennina (knölsippa). Var tusan har vi den?
    Den vanliga blåsippa trivs ju i backen.

    Påskeøsten är vad det heter på danska. Man kan till och med läsa om det på DMI http://www.dmi.dk/dmi/foraarsfaenomener_paaskeoesten -
    det är något med vinterhögtryck som ligger kvar över Ryssland. Det märker vi nu i dagarna.

    SvaraRadera
  2. Jaa, du den finns precis utanför köksfönstret bakom lavendeln...

    SvaraRadera
  3. Dejligt, at blive mindet om de bornholmske sprækkedale.
    Jeg kan virkelig godt lide tulipanbilledet - det er sjældent at der er bevægelse i blomsterbilleder, og så på en måde, der understreger form og farve så fint.

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia