söndag 31 maj 2009

gräva, gräva, gräva!!

Jag har GRÄVT och GRÄVT, nu skulle nässellandet; fd. hallonlandet bort!
Hallonen var på undantag bland alla nässlor och annat ogräs, kökslandet fick en avslutning på köpet ner mot vinbärsbuskarna. Men oj vad jag grävde och rev upp rötter och sten, och sedan djupgrävde för att få upp ännu fler rötter, men nu skall ett lager gödsel på och så skall det grävas en gång till...
Sen kan jag sätta kålplantor och blommor, vackert skall det bli. Det är en god investering att rensa och gräva jorden grundligt, visst det tar tid och kräver en del svett och man blir trött i armarna ( men det är en rätt skön känsla) men sedan slipper man en hel del ogräs och det man sätter växer bättre i lucker och gödslad jord!
Så mitt råd till alla köksträdgårdsodlare GRÄV, men skaffa bra grejer, bra spade, bra grep, annars är det en plåga att arbeta med jorden.
Prydligare än bilden från i vintras i inlägget om skrutteländet här för 9 år sedan.
Jätte vallmon blommar, men min vita favorit har tyvärr dött ut, jag skall så nya i år och plantera ut.
Zinniorna, tagetes "Red gem", frilands gurkorna, selleri plantorna kom ut på plats i landet i går.
Jag läste i en trädgårdstidning härom dagen att zinnia är en "trendblomma", "man bör köpa den i en plantgården och att de är fina i buketter". Det är kul att zinnior blivit populära, det förtjänar de, de växer snällt oavsett väder, även torra somrar och de är vansinnigt lätta att dra upp själv om man har tillgång till ett kallväxthus. Det är bara att bredså i en plastlåda och upp sticker snabbt små zinniaspiror, på några veckor är de planteringsklara, det är bara att dela dem och sätta ut dem där man nu vill ha dem. Också måste man förstås vattna tills de rotat sig och gärna skydda mot blåst i början.

I växthuset kom tomaterna på plats, dem vi har dragit upp själva, det är "Brandywine" en god sort, i veckan skall ytterligare några plantor av andra sorter inhandlas, det är roligt att ha lite olika sorter och färger på tomater. Mellan tomatplantorna hamnade några små Red gem tagetes och chiliplantor "Hot lemon". Ofta blir det som en djungel i slutet av sommaren även om min intention varje år är att göra ett växthus med luft och plats...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia