måndag 11 maj 2009

näsduksträdet

Svavelpion, tulpanäng och det ovanliga näsduksträdet , alltihop i Botan i Lund.
Näsduksträdet kommer från Kina, "Davidia involucrata", klarar sig bra i zon 1 och endast på mycket skyddade platser i zon 2. Trädet blommar rikligt när det är runt 20 år och växer långsamt. Vill man ha ett blommande näsduskträd skall man med andra ord hitta en skyddad växt plats och få det planterat om man vill hinna se det blomma!
Jag får nog inte plats med ett näsduksträd på skyddat läge, mina skyddade lägen är få, här blåsten det största hotet mot känsliga träd, så jag får åka till Botan och beundra trädet istället.
Tulpanängen är som ett måleri, vacker, vacker.
Svavelpionen är en vacker raritet som blommar tidigt och har kort blomning. Här hemma har jag en fröplanta som är en korsning mellan min svärmors äkta svavelpion och en rödpion, den uppför sig som en svavelpion, och har samma bladverk, men efter några dagars blomning blir den rosa och inte svavelgul...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia