onsdag 6 maj 2009

slånblomm och blåst

Självsådd kattmynta i gården, maskrosorna skall förstås lukas bort, men om jag koncentrerar mig på det fina är det på god väg, timjan, anisisop, clematis, oregano, gräslök och kattmynta.
I dag blåser det hård vind, lönnblommorna flyger i luften som grön snö!
Äntligen blommar vårt lilla körsbärsträd, första gången domherrarna lät bli att sätta i sig knopparna, men skall vi får körsbär lär vi behöva lägga nät över, här är fågelrikt.
Björken sliter grenarna i blåsten, cyklade till dagis i dag eftersom vi har en bil och Martin hade den i dag, det var nästan som när jag cyklade till stallet på Lundaslätten, men bara nästan..

Nere i fårbetet är det vackert nu, snart blommar orkideerna.
Nu är alla isophäckarna klippta, det blev ett berg av klipp och gamla lönnlöv. Gräset är klippt för första gången, med en motsträvig gräsklippare trots att den är relativt ny, strejkade den i en kvart innan jag kunde sätta i gång.
Gräsklippning är rätt tråkigt,men trädgården blir så snygg med rena gröna ytor mot allt det yviga och de mera vildväxta delarna av trädgården. Jag har en ide om att få bort en del av gräset på sikt, med gångar, buskar och träd.
Närmast på tur står ett mullbärsträd ( morus nigra) i gården. Jag har även ett vitt mullbärsträd, de skulle vara härdigare, det skall komma ut i trädgården med tiden, än så länge bor det i en stor frostssäker kruka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia