onsdag 17 juni 2009

översvallande blomning

Filippas muckla ligger och sover i hostan..
Allt är vackert nu, det blommar överdådigt överallt i trädgården, och det doftar intensivt av jasmin och kaprifol.
De djupröda vallmorna och rosa pioner, det funkar faktiskt, de ljusröda vallmorna går inte, men detta går även om det är en häftig kombination.
Kul med lite pang i färgerna, allt måste inte vara vitt, vitt, visst kan det bli förvirrat och väldigt rörigt med många färger. Det är en avvägningssak att kunna avgöra hur mycket och vad man kan kombinera.
På väg till dagis passerar jag i bland en trädgård som är fylld till bristningsgränsen med blommor, de var vackra i en annan sammansättning men här är det färger, former och bladstrukturer i en blandning som har intet sammanhang. I bland tar nog någon slags nitisk samlarinstinkt över framför känsla för färg och form, det är lite som en prydnadssaks samling fast med blommor.
Köpeblomma, blommar snällt hela sommaren i en kruka vid parkeringen.
Mina favoriter, oxtunga, jag har gjort en hel liten äng i trädgården med dem, de har en alldeles gudomlig färg och insekter älskar dem.
Nu hittade jag Nora Barlow.. den andra är följaktningen en variant eller något helt annat!
Trädgårdslandet är i gång, snart kan vi frossa i sallad, jag är en salladsätare, uppvuxen i en salladsätarfamilj, och inget går upp mot egen sallad, den har SMAK på ett helt annat sätt än köpesallad. Jag är kanske en salladssnobb, jag väljer noga ut vilka salladssorter jag odlar och ser till att så nytt löpande under hela säsongen.
Riddarsporrar, blå, blå liksom de blå irisarna.

2 kommentarer:

  1. PANG!! Sikke flotte farver - og dejligt spil med lys og skygge i irisen.

    SvaraRadera
  2. JA lige nu er der bare knald på farverne i haven og det er dejligt!

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia