torsdag 11 juni 2009

Sommarblommor

Stjärnflockan, Astrantia major, är nästan utslagen, de är expansiva och jag får hålla efter dem, men vackra .
Salvia är gott och vackert, helst skulle jag ha jättelika buskar, men både katterna och hunden sätter stopp för det, de får alltid lust att gå runt och gräva lite runt salviorna och då knäcks grenarna, tyvärr.
Den är dock rätt livskraftiga och kommer snällt igen, lite tilltufsade.
Rabatten framför huset är just nu prästkragar, irisar, vallmo, pionerna är på gång och aklejorna blommar emellan.
Prästkragar är enkla blommor, ogräs i en dels ögon, jag är barnsligt förtjust i dem. De är väldigt fotogena, lyser vita i skymningen, vajar vackert i blåst.

Ny för i år och jag kommer inte i håg om jag har sått den själv, fått den eller köpt den...
Jag sådde flera aklejor förra sommaren, detta kan vara en av dem. Yngsta dottern roade sig förra sommaren med att samla plantpinnar, att då veta vad som är vad är svårt!
jag tror att det är en Aquilegia Nora Barlow, men blombladen stämmer inte riktigt, om någon vet vad denna balkjolsliknande akleja heter får ni gärna höra av er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia