måndag 10 augusti 2009

Squashen växer så det knakar!

Squashen växer så att det knakar, jag hinner inte med! Flera har växt sig alldeles för stora, jag gillar bäst de små.
I köket gör jag enklast av allt; skär dem i tunna skivor, lägger på en plåt, penslar med olivolja, lite salt också 225° i ungefär 15 min, gott som tillbehör.
Biffar, river squashen, vrider ut vätan i en REN kökshandduk, blandar med lök, vitlök, kokta bönor/linser, salt peppar, smulat bröd eller skorpmjöl, evt lite mjöl, några ägg, kryddor efter behag ( riven ingefära/timjan/ rosmarin) steker dem på medelstark värme.
Eller i kaka, då skall man också vrida ur vätan i en handduk, gott med kryddor som kanel, ingefära, nejlika.
Vallmo i fänkålen. Fänkålen börjar bli så stora som de skall vara, tack vare allt regn, vi har inte stora möjligheter att vattna, torra somrar blir de små.
Blomsterböna vit, mot röd trädgårdsmålla.
Blomsterböna röd, självsådd(!), den måste legat perfekt inbäddad för att kunna det. Bönor skall ju sås sent för att de är både fukt och köldkänsliga, så det var lite kul att det var möjligt.

Gräset på morgonpromenaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia