måndag 21 september 2009

gräva, gräva, gräva!!-igen...

Nu tror ni att jag är galen, men nu är jag i gång med stora grävprojektet igen, och jag tycker att det är ROLIGT!
Först skulle trädgårdslandet ändras radikalt inför nästa år, jag vill ta bort så många permanenta saker som möjligt för att få möjlighet att göra något helt nytt nästa år. Alltså grävde jag upp tio kvadratmeter jordgubbsland modell igenväxt, av de plantor som verkligen är goda grävde jag avläggare, de är dessa små stackare som kan ses på bilden. Nästa var stockroshäcken som gått mitt genom trädgårdslandet i åtta år nu, det har varit vackert, men nu har de spridit sig och dyker upp lite varstans på tomten halvvilda, det är faktiskt finare.
De dryssade väldiga mängder frön, det lär komma en miljon små plantor till våren..
Nästa projekt är att förlänga häcken som avgränsar trädgården, det har varit ett flädersnår, en bra lösning eftersom här var tre gigantiska lönnstubbar som nu har multnat så pass att de går att gräva upp, här var intressant att gräva; lite järnskrot, tegelstenar och stensättning, här låg några ankhus för i världen. Jorden är väldigt näringsrik, här finns ank och hönsskit lagrat i jorden.
Jag tänker också ha bambu här, jag har påbörjat en bambuodling här, vi får se hur den klarar blåsten, för visserligen finns två lager häckar ut mot fälten men det blåser bra här i Skåne.
Skräphögen, här hamnar allt jag grävt upp. Runtomkring dyker många roliga växter upp halvt förvildade.

Min finaste septemberblomma i morgonljus, jag älskar septembermorgnar, ljuset är underbart och dimmorna ligger över landskapet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia