söndag 13 september 2009

Sallad ännu ett tag!

Tagetes och zinnia, tageteserna är i sitt esse medan zinniorna börjar vissna av.
Mållan, de är underbara, först står de stora och vinröda mot allt grönt och sedan blir nu nästan självlysande.

Sista salladssådden håller på att bli till huvuden, vi har i år haft sallad från juni fram till nu, gott, kan inte jämföras med köpesallad och otroligt enkelt att odla, visst de kräver vatten under torra perioder, men annars är de ytterst tacksamma att odla.
Salladsblandningen "Lettuce mix" som består av Black Seeded Simpson, Salad bowl, Red Salad bowl, Cracoviensis, Strela green, Antares, Really Red Deer tongue, Devil's ear, Royla oakleef, Hyper red Rumpled, Rissimo, Flashy butter Oak, Italienisher, Speckled Amish, Nancy, Jericho och Anenue. Jag har inte odlat alla dessa sorterna var för sig, men flera av sorterna är gamla favoriter och blandningen funkar väldigt bra för att få en blandad salladsskål varje dag.
Malawi som jag skrivit om tidigare, vackert mörkröda ekbladsblad, är verkligen så bra som Runåbergs skriver, blommar inte, producerar nya blad när man skurit av en topp och de är inte beska!
I går satte jag vitlök, jag missade att sätta förra året och oj vad jag har saknat egna vitlökar, det går inte att köpa nyupptagen vitlök, dessutom är det fånigt enkelt, gräv gödslad jord, gör rader och peta ner vitlöksklyftorna med skal på ( de skall vara felfria). Finns speciella sättvitlökar att köpa på plantskola, men jag har i alla år tagit vitlökar jag köpt på Ica och satt dem, det har funkat fint, går ju även att köpa ekologiska.
Så till våren blir det egna vitlökar, igen!

2 kommentarer:

  1. Jeps, godt du minder om hvidløgene, jeg har oplevet præcis det samme i år: glemt og savnet dem.
    Og tak for salatinspirationen, næste år skal der gang i bedene. Jeg har kun en slags, men værdsætter meget at kunne hente friske blade ind om morgenen for at live madpakkerne op...

    SvaraRadera
  2. Ja det er skønt med salat, men jeg kan godt forstå at der ikke er så meget tid til bede med salat når du står mit i et byggeri!! kh

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia