måndag 19 oktober 2009

Än finns det färger och lite blommor.

I växthuset har kryddtagetesen klarat sig trots frosten, men tomaterna har stupat!
De hänger och slokar och ser ut som om någon hade brännt dem lite.
Mellan husen, mitt favoritkik.
Visset och vackert, här är det "Ballongblomma" Nicandra physalodes.
För övrigt en väldigt livskraftig blomma som när man väl har den sår sig från år till år, kommer ursprungligen från Peru. Blommar med lila blommor, som sedan bildar små lyktor som de på bilden.
Sorkmassaker och frosten har gjort pumpa och grönkålslandet till något som mest liknar ett slagfält, sorkarna tar väl igen att de varit ovanligt beskedliga i sommar, grönkålsstammarna står på sned och skulle man gå runt lite sjunker man ner i sorkgångar!
'
Novemberkrokus, lite tidig, men kylan har väl gjort sitt till. Vi har haft en vecka med vintertemperaturer från att ha en väldigt mild och fin höst blev det isande kallt med nordliga vindar och kalla frostnätter.

Också hostabladen till sist, hela sommaren har jag använt de stora gröna bladen i buketter och nu har de sin grand final, alldeles underbara tycker jag, ger en känsla av att de nästan skulle kunna bli genomskinliga. Sedan är de plötsligt borta och intet spår av plantan förrän den på våren skjuter upp sina spetsiga knoppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia