fredag 15 januari 2010

Le Jardin Plume

I slutet av augusti var jag på en resa i Normandiet med Gröna pennorna, det är en förening för människor som skriver och fotograferar om trädgård, vi besökte under fyra dagar en mängd fantastiska trädgårdar. När det är kallt och mörkt kan det vara lite uppiggande med sommarbilder tänkte jag.
Detta är Le Jardin Plume en privat trädgård, den har varit Garden of the year i Gardens Illustrated och har varit med i de flesta stora trädgårdstidningar. Men bäst är det förstås att se trädgården i verkligheten. Huset och tomten köptes av ett par som nu är i medelåldern, tomten hade varit en äppelodling, paret beslutade att anlägga en trädgård på den jätte lika tomten, ängen framför huset är en slags äng i rektanglar och klippta ytor emellan, sedan finns köksträdgård med örter, blommande innergård, strama buxbomspartier och mera klassiska rabatter framför huset, allt omgärdas av böljande klippta häckar.
Mitt i ängs och de klippta ytorna finns en vattenspegel i samma form som de rektangulära ängspartierna och precis i marknivå.

Innergården, här växte sommarblommor som var manshöga, likt en djungel.

Fantastisk buxbom blir som ett rum i rummet. Sittplatser fanns runtomkring och man kände att paret brukade vara i sin trädgård, vissa visningsträdgårdar tappar den känslan.
Blommor, örter och köksträdgård. Det var extremt torrt när vi var där och det syntes på växtligheten.


Blomman för dagen, kan det bli blåare?
Jag lägger upp fler trädgårdar under vintern, så kan det bli fler uppiggande inslag!

2 kommentarer:

  1. Tack för den trädgårdsvisningen.... Den piggade upp i vinterkylan! O inspirerade.... får se vad det genererar till våren.... Oslagen äng har jag o ta till ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Vilka ljuvliga bilder!Titta gärna in till mig.:)
    Ha en skön helg Här tittar jag gärna in igen.

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia