fredag 12 mars 2010

12 mars 2009/12 mars 2010

Jag tänkte att nu fick jag titta i bloggen hur det såg ut 2009 den 12 mars, ja inte som på denna bilden, den är tagen i dag, snö och några fröställningar från rölleka och johannesört.
Nej mina fina små krokusar var framme, i rabatten vid huset stod de tidiga irisarna och i häcken var det vintergäck. Vintergäck, jag brukar säga eranthis för att undvika språkförvirring, halva familjen är dansk och på danska är "vintergækker" det samma som snödroppar.
Irisarna har jag fått av min pappa, han köpte dem i Belgien en höst för snart 10 år sedan, de har troget skjutit upp varje vår och överraskar varje år, de är stiliga, känns ädla och lite avancerade när allt annat är pytte, pytte litet.


När det blir så här det vet jag inte, det är bara att acceptera vädret och tänka på att om drygt en och en halv månad är det 1 maj!

3 kommentarer:

  1. Jag ville bara säga att fröställningarna är fina de också. Och det är antagligen långt till nästa vintervinter för er. Vi har aldrig på 25 år haft så här mycket snö vid älvens strand. Nu skottar jag snön uppåt vid altanen där det normalt är två meter ner till marken.

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag avis.. jag är så sugen på att fota vårblommor men snön är för kompakt här ännu.
    Snödroppar hittade jag idag iallafall.
    3 mars brukar min iris blomma.
    Ljuvliga bilder och frostbidlerna var helt enorma.
    ha en skön helg
    annika

    SvaraRadera
  3. Jo visst kan det dröja innan vi får snövinter igen, fast 2005-2006 hade vi snö från jul till mars, ovanligt, men kanske mera så att vissa vintrar härnere står i brutal kontrast till de vintrar då här är en veckas snö och resten gegga och regn..
    Annika, blommoran är från 2009, snön från 2010, så du har fler vårblommor än jag just nu..
    Kul att du gillade frostbilderna! Såg dina fina bilder i senaste AoT.
    Allt gott/Sophia

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia