torsdag 25 mars 2010

Inspiration och vårstädning.

Just nu håller jag på med vårstädning inför påskrundan, det går att få bort gamla, löv, glömda leksaker, nerfallna grenar och annat skräp. Men våren har inte kommit speciellt långt, i bland känns det som om påskrundan är för tidigt på året, läs här om påskrundan Öskg. Parkeringen är nästan torr efter all snö och all hästskit är bortplockad..
Nu återstår städning inne där min utställning skall vara.
I tisdags kväll var jag i väg och hörde ett föredrag med Lars Krantz från Wij trädgårdar ; "Trädgården som livsrum", det handlade om rum, hur vi skapar rum och rumslighet i våra trädgårdar. Lars var en underhållande berättare som helt utan bilder med ord kunde måla upp miljöer från Sverige till Saharas öken, härligt!
Jag är mycket intresserad av rum, i botten är jag utbildad som skulptör och det sitter i, rum är oerhört viktigt och skapar ramen omkring upplevelsen av trädgården.
I backen tittar AnnaMarias påskliljor upp, AnnaMaria var kvinnan som anlade en trädgård här för snart hundra år sedan, det finns rester kvar men mycket är borta. Jag gick dit för att hitta blåsippor, de kommer snart, bladen är uppe och jag hittade en knopp nere mellan löven.

I mossen skall det vara översvämmat till skillnad från vår sjö framför huset, här går kor på somrarna, resten av året är detta fåglarnas herradömme.

Tillsist backen med buskarna, snart utan snö.
En ny blogg som är läsvärd är Mandelmanns trädgårdar, handlar om trädgårdslivet hos familjen Mandelmann.

4 kommentarer:

  1. En vacker vårbild med den nystädade terrassen! Och snödroppsbilden är helt fantastisk. Ställer du ut på påskrundan?
    Varma hälsningar
    Eva

    SvaraRadera
  2. Läckra landskapsbilder:-) Och nystädat är alltid skönt..

    SvaraRadera
  3. Tack!
    Jo Eva jag ställer ut på påskrundan, nr 80 på Öskg's karta, välkommen om du är ute och far!
    Varma Hälsningar Sophia

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Känner igen den där baljan som är rund i botten.
    Underbart vårigt hos dig.
    Älskar bilden med snön på gärdet..
    Tänkte ta en sådan idag men jag orkade inte ta fram kameran.
    Jag åker bort i påsk så jag hoppas kunna komma förbi en annan gång.
    Ses vi i Stockholm?
    annika

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia