onsdag 7 april 2010

Vårröj

I påskhelgen röjde min man med såg bland buskar och småträd runt tomten, det blev en hel del grenar och skräp, i går eldade jag upp det mesta. Jag gillar att elda, det är kul att få till en fin eld och sedan blir det snyggt när alla grenar och gammalt fjolårsgräs försvinner. Nackdelen är att man luktar som en rökt fisk när man är klar, men det är ju bara att hoppa in i duschen..

I snåren fanns skrot, trots att vi bott här nu i 10 år och har kört bort släpvis med skrot och en lastbil i början tog en hel container med järnskrot, dyker det i bland upp skrot ännu.
Det mesta kommer från hönshusen som fanns här, den gamle farbrorn som bodde här innan oss älskade höns. Här var ett tiotal olika små hus för höns bakom husen, vi har tagit bort alla. Det är en långsam process att förvandla denna platsen på jorden till trädgård, sandig grusig jord och en ansenlig mängd sorkar gör att det är nödvändigt att tänka annorlunda.
Det är bara att lära och förstå att inte det går att ha de träd, buskar och växter man vill utan de som passar för förhållandena. Man får vara ödmjuk, fast i bland kan jag inte låta bli att försöka sätta något som jag bara "måste" testa..

4 kommentarer:

  1. och jag gillar inte att fika ute när grannarna eldar, åker till Återvinning i stället :)

    SvaraRadera
  2. Nej det är nog inte så kul, men jag bor inte med grannar, det stör möjligen hästarna i hagen..:)

    SvaraRadera
  3. Det låter härligt med vårstädning! Förlorade mig i de ljuvliga bilderna på årets första blommor, in inlägget nedan. Vad roligt, nu kan jag se framför mig hur det ser ut i Skåne -tack för det!

    SvaraRadera
  4. Det är den absolut härligaste doften jag kan få i min näsa, det är när man våreldar!!!
    Det saknar jag sen jag flyttade ifrån huset jag hade. Kan du vara snäll och skicka lite rök till mig=)=)
    Kram

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia