söndag 17 oktober 2010

Vad jag gör..

Vad jag gör i trädgården, gräver, gräver och åter gräver. Framför huset är två rabatter den ena anlagd för snart tio år sedan och den andra för fem år sedan. När den första anlades satte jag syrenhäcken som nu har blivit en häck och faktiskt skapar ett rum, och då har vi kommit på att genom fönster två från vänster ska vi sätta i en dörr från köket som ligger innanför fönstren. Här är nämligen morgon och förmiddagssol och då måste man ju ha en plats att sitta på, och då är det bara att sätta i gång att gräva..och när jag började gräva gjorde jag om rabatt ett, den var till stor del igenväxt i gräs och ganska rörig, efter tio års plantköpande. Jag grävde upp allt, en del växter gav jag min granne och en del har jag behållit i den nya rabatten. Trädgården ligger på en slänt och det gör att här är rätt stor nivåskillnad egentligen, M har gjort en trappa till mig av två trappstenar, ett steg till kommer en bit längre upp i gruset. Det är roligt men rätt svårt att göra om, jag är inte bra på att teckna det jag tänkt mig, jag jobbar som med en skulptur när jag gör trädgård, det växer fram och jag måste börja göra för att kunna komma på hur det ska bli. Detta kommer nog ta hela hösten och våren innan det blir klart, nivå skall grävas för uteplatsen och de tre rabatter som blir. Nu ryker en rejäl bit gräsmatta, är det inte så att den krymper mer och mer när man gör trädgård?
Min trädgård är slowgarden, jag har inte haft råd att köpa stora häckplantor eller andra stora plantor det växer till sig efterhand och efterhand som det växer till sig kan trädgården utveckla sig. Jag har också fått en större förståelse för vad det är för en plats jag bor på, vad jag har för jord, vad som trivs och jag har lärt mig något om växternas natur och egenart. Jag gillar att anlägga nytt och tänka ut hur det ska göras, att skapa rum i rummet och att skapa något som också är fint inifrån eftersom detta är något vi ser i från boninsghusets alla norrfönster.
Nu är jag i ärlighetens namn rätt trött i kroppen efter två dagars grävande och skottkärrekörande!


I'm making a place for morningsun, we are going to put a door where window number two is, this will be a door from the kitchen out to the garden and morningsun. So I have started to dig, I'm digging and digging, the garden is rather messy after 10 years planting. This project will take thsi autumn and the spring I think. So I'm slowgardening.

19 kommentarer:

  1. Oj, vad du har jobbat! En utgång från köket till uteplats låter väl helt fantastiskt. Att låta trädgården sakta växa fram är väl det bästa, man hinner se hur man vill ha det på vägen, och att ändra kanske inte blir fullt lika jobbigt som om allt skulle vara stort och klart från början.
    Vilken fin miljö du bor i:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vet hur det där med grävande är. Jag anlägger och gräver och gräver...bra motion. Kommer att bli bra med en uteplats där.
    Kram
    annika

    SvaraRadera
  3. DET förstår jag ;-) Vilket projekt......... Vad kul att få en glimt av ditt hus också.... Låter jättespännande med de nya planerna.... Du bor verkligen fint till... Ser fram emot att följa ditt arbete....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  4. You have a big project there to go so no worries what to do with you free time. I like you house very much, it's lovely.

    SvaraRadera
  5. Hej Sophia! Du är ambitiös. Ett stort jobb att flytta växter och gräva nya rabatter. Jag känner träningsverken när jag ser skottkärran. Min träningsverk har jag fått av att jobba i textilverkstan. Jag får skylla på att det är fruset här och ännu jobbigare att gräva.

    SvaraRadera
  6. Det är bara av godo att låta trädgården få ta tid på sig...hur kul skulle det vara att få allt färdigt på en gång ;)

    SvaraRadera
  7. Oh what a nice blue and white house ! Bella
    buona settimana have a nice week :)

    SvaraRadera
  8. I am sure your hard work will be rewarded. Your project appears to be coming along nicely.

    SvaraRadera
  9. Vilket projekt, imponerande! Låter trevligt med en dörr från köket, kontakten mellan ute och inne är viktig, tycker jag. Bra att låta det växa fram efterhand, fundera och planera måste man, dessutom är det ju kul! /Katarina

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig plats det kommer att bli och vilket charmigt hus ni har. Snyggt jobbat så här långt. Det ska bli roligt att se resultatet.
    Ha det bra. Kram

    SvaraRadera
  11. Oj! Verkligen stort projekt. Men det låter ju supermysigt. Ler för mig själv när jag läser att du har svårt för att skissa upp, känner igen mig :)) Spännande att se resultatet.
    Ha det gott!
    Kram Pella

    SvaraRadera
  12. Vilket projekt du har framför dig. Fin trappa du fått. Jag önskar att jag hade nivå skillnader i min trädgård så det blev lite liv men ack nej en ren plan yta...

    Ha det gott
    Anna

    SvaraRadera
  13. Det ser spännande ut, jag menar vi ser fram emot att följa utvecklingen. Jag förstår att du somnar ovaggad om kvällarna! / Tyra

    SvaraRadera
  14. After ten years it is good to refresh! I would be very sore too!! Lovely colors in your house, with the light on the trees. Beautiful Sophia!

    SvaraRadera
  15. Kära nån, det ser ut som om du skulle ha användning för en grävmaskin! Men nu får du ju ursnygga muskler istället;)
    Fint blir det och fram för mera slow gardening!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  16. Härligt inlägg! Verkar som om vi trädgårderar på ett liknande sätt, jag står också mycket inne och tittar och tänker. Och sitter ute på stolar på olika ställen och försöker känna mig in i hur det känns och hur jag vill att det ska kännas.
    Du verkar ha fin jord iallafall. På flera ställen på min lilla tomt kommer jag ner till ren lera efter bara ett par spaddjup. (Det funkar det med, men det tar en helskottas tid att få den go och mullig.)

    Jag tror det blir jättefint när du är klar!
    Kram från mig

    SvaraRadera
  17. Skoj projekt! Förstår att kroppen är trött, du ser ut att ha jobbat på bra:)

    Må gott,

    Rebecca

    SvaraRadera
  18. Härligt med lite kroppsarbete eller hur :)! Det ser jättefint ut och kommer bli hur bra som helst! Gillar det där med slow garden även om man ibland önskar att ollika växter kunde snabba sig lite med tillväxten! Å andra sidan blir aldrig en trädgård klar så varför stressa?!

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia