lördag 16 juli 2011

Linnés Råshult

I veckan var jag i Småland och fotade till ett reportage och kom förbi Råshult på vägen, jag har länge velat besöka Råshult. Under Linnéåret gjorde jag en utställning inspirerad av Linné till Tjörnedala konsthall, jag ville åka till Råshult, men hann aldrig. Jag läste massor om Linné och tittade i hans böcker. Men nu Råshult, det var precis så fint som jag trodde, vacker trädgård och vacker "kålgård"- köksträdgård och en fin slinga att gå genom kulturlandskapet bortom trädgården. Vill du veta mer om Råshult kan du läsa här.


I went to Linnés Råshult this week when I passed by on my way to photograph a reportage.
For a long time I have had a wish to visit Råshult, I found it just as beutiful as I expected, lovely gardens and a beutiful old landscape. You can read more about Råshult here.

8 kommentarer:

  1. Ett ställe att lägga till min lista över ställen att besöka...den börjar bli lång ;)

    SvaraRadera
  2. Vad fint Sophia. Jaga har i många år tänkt besöka Råshult men det blir inte av. Kanske i september.

    SvaraRadera
  3. I love that sod house and the rustic fence with flowers. What a nice photoshot.
    David/ Houston :-)

    SvaraRadera
  4. Glad för din skull att Råshult infriade dina förväntningar.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  5. Så tjusigt! Så mycket nostalgi och kulturhistoria./Anja

    SvaraRadera
  6. En vacker dag hoppas jag att jag kommer dit...
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej Sophia. Vill själv så gärna åka dit men det har inte blivit tillfälle ännu. Nu blir jag påmind och inspirerad! Läste själv mycket om Linné en period och min favorit är Karin Berglunds "Jag tänker på Linné. Han som såg allt". En fin film från Råshult för tv gjorde också en bekant, Marika Griehsel om du sett den. Den filmen kan man njuta av om man inte får tillfälle att åka dit.
    Många hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  8. Vackert!
    Dit vill jag gärna någon dag under sommaren.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia