lördag 4 februari 2012

Hjortar


I skogarna kring Sjöbo finns det mycket vilt speciellt hjortar och vildsvin. I går var jag ute för att fotografera ett område med fantastiska ekar som står fritt i landskapet till en utställning, och stötte på denna flocken med hjortar. När jag skulle korsa en väg under min promenad kom en bil i hög fart och en arg man med en ännu argare hund i bagageluckan röt om att jag skulle låta bli att skrämma hjortarna. Jag blev rätt paff och sa bara att jag var ute och fotograferade. Dessutom var han arg för att jag hade en hund med mig. Jag hade min hund i koppel, hon skällde inte eller sprang omkring och jag var som närmast djuren flera hundra meter i från dem ( som man kan se på bilden). Jag gick inte efter dem när de sprang iväg. Jag undrar lite vad detta handlade om, vilda djur ska väl fortsätta att vara vilda, självfallet ska man respektera djur och speciellt när de har ungar eller befinner sig en trängd situation, men jag anser inte att jag gjort något dumt, har jag fel?
Yesterday walking I met deer, I was out searching pictures for an exhibition and in this area there are some magnificant oaktrees standing free in the landscape. While crossing a road a car came driving fast, an angry man with an even more angry dog in the back of the car shouted at me that I should not scare the deer. I was really suprised and only answered that I was out taking pictures. He was also upset about that I had a dog with me. I had my dog with me in lead and she was not barking or fuzzing around. I was when I was closest to the deer several hundred meters away from them and when they run away I stood still and then kept on walking in another direction. I really wonder what all this was about? I don't think I made anything wrong or have I?

8 kommentarer:

  1. Nä du, inte gjorde du något fel... Gubben hade väl vaknat på fel sida eller var bara sur i allmänhet.

    Vacker bild på den stora flocken.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Du har inte gjort något fel alls. Vilken gubbe.

    SvaraRadera
  3. Konstigt! Förstår inte varför han gick på som han gjorde.
    Men när jag är ute och fotar händer det ofta att folk beter sig helskumt! Bilar som kör förbi och vänder och glor på mig flera gånger. Flera bilar dyker upp helt plötsligt, stannar och starrbligar på mig (som om den fösta bilföraren hade kontaktat dem) Kan ju undra om jag hade nåt av rikets säkerhet i linsen... (den gången var det älgen jag hade i kameran.)
    Mycket folk som blänger.

    Det du beskriver kan jag inte heller lista ut vad som skulle vara fel! Gubbjäkel. När sånt där händer går det inte att koncentrera sig och se bilder resten av den dan.

    SvaraRadera
  4. Luckily your fantastic photography is so peaceful! Sorry about the angry man, country people here in ireland are often very protective of their land and when I was child I was always being chased out of fields:~)

    SvaraRadera
  5. Nej jag tycker inte heller att jag gjorde fel och när man färdas ute i landskapet är det svårt att tala om för eventuella boende omkring vad man gör. När jag har uppdrag i bostadsområden/skolor eller liknande börjar alltid med att hälsa på dem som är berörda och berätta vad jag gör, det brukar funka fint.
    @Victoria, ja folk glor alldeles ohämmat ofta, men det kan dom ju få göra, bara de inte blir så ilskna..:-)
    @Foxglove Lane, does not sound nice to be chased away, though in Sweden we have a law that gives everyone the right to walk in woods and meadows as far that you keep yourself to some simple orders ( you can't camp everywhere, you can't lit a fire and you should have your dog inlead and so on)
    Fortsatt trevlig helg!/Sophia

    SvaraRadera
  6. Ja, vad finns att tillägga?...jag tycker att uttalandena beror på dumhet, inskränkhet och gud vet vad?
    Fortsätt att föreviga de fantastiska, egenartade stunderna...njut av livet, djurlivet och alla möjligheter som finns för att få en helhet, en fläkt av det verkliga livet, glöm alla odefinierbara så kallade måsten!!!
    Du är duktig och du har blick för det väsentliga...det andra kan du lämna därhän!!
    Tystnaden får tala när det gäller idiotikommentarer!
    Kom igen!
    Jag är din vän...och kollega!
    Ta ALDRIG SÅN SKIT!!!!

    SvaraRadera
  7. I don't know what you could possibly have done that was wrong. I had no idea the deer herds got so big in Sweden. I appreciate the photo.

    SvaraRadera
  8. I mina trakter brukar argsinta karlar i det här sammanhanget vara synonymt med jagande karlar, som tycker att de har ensamrätt till vår natur och äganderätt till viltet. Att röra sig på "deras" marker innebär, att man skrämmer bort "deras" vilt. Medhavd hund gör saken än värre oavsett om den är i koppel eller ej. Ord som "Allemansrätt" är det definitiva röda skynket, som får dem att ...se rött.
    Fast det kan förstås också ha varit så, att mannen helt enkelt var mån om hjortarna och rädd, att du och hunden skulle skrämma dem.
    Enligt min, i det här sammanhanget, enkla psykologi, fanns möjligen svaret i typ av bil och hund....

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia