söndag 17 juni 2012

Två åldringar har flyttat in

Två åldringar har flyttat in, min farmors hibiscusar. Den till vänster har varit farmors mammas och måste därmed vara drygt hundra år.
De är rätt förväxta, men på något sätt ser de verkligen gamla ut. Det känns som om någon har flyttat in. De har varit med farmor när hon bodde i Stockholm, Göteborg och tillbaka till Lund där farmors mamma bodde och därför hibiscusen bodde från början. Jag tar gärna emot tips om hur man sköter hibiscusar. Jag har minnen av min farmor som alltid nynnade på någon melodi, vattnade hibiscusarna, det var som om hon sjöng för blommorna. Farmor blev precis hundra år och dog i maj, det känns märkligt att få dessa gamla växter, jag förknippar dem intimt med farmor. Att vara passionerat intresserad av växter och blommor lärde farmor mig, hennes pappa var botanist och jag fick som liten små enkla floror som farmor hade haft. Så började allt som nu ligger till grund för hela mitt ykesval.
I have got my grandmothers old hibiscus on visit, the one to the left is over hundred years old.



5 kommentarer:

  1. Vilken häftig känsla. Jag kan riktigt känna historiens vingslag. Att ärva saker är en sak men att ärva ett levande väsen är en helt annan. Förstår din känsla av att någon har flyttat in.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Vilket fantastiskt arv. Har tyvärr inga tips om skötsel alls. Jag har aldrig lyckats få en hibiscus att överleva ens en kortare tid. Men säkert är dina nya familjemedlemmar inte lika krångliga som blomsteraffärens drivna exemplar. Har de hängt med så här länge så tål de nog en hel del.
    Vackra är de hur som helst.

    SvaraRadera
  3. Vackra växter och en vacker minneshistoria. Jag har en stoor porslinsblomma efter min farmor Hulda. Den får egentligen inte plats nånstans i huset, men är väldigt viktig för oss. Lycka till med dina släkthibiskusar!

    SvaraRadera
  4. Ja, de ser verkligen härligt gamla och erfarna ut! Vi ärvde några efter Johans moster och några har vi själva dragit upp från skott. Det stora problemet med hibbar är att de lätt får spinn men till slut har jag hittat ett medel som fungerar hyggligt, det heter Spidermite Control, köper det på nätet. Lycka till med dina ärvda klenoder!
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  5. Två knotiga gamla skönheter väl värda en ett refugium hos någon som som förmår att uppskatta de kroknande och krokiga gamla damerna, för damer är de med all sannolikhet. Tag väl hand om dem!
    Kan verkligen inte ge något något hibiskustips, alla som har bott hos mig har avlidit.. Däremot har jag en ättling från en hundraårig julkaktus som tar upp ett stort hörn i vårt matrum och den har levt med oss i femton år och är fortfarande frisk!
    Kram från Eva

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia