lördag 29 december 2012

Året som varit

 Året som har gått har varit ett roligt och mycket innehållsrikt år! Början var kall, bilden är från januari 2012. Det är inte ett år när jag har gjort stordåd i min egen trädgård, men det har hänt mycket annat.
Under januari och februari arbetade jag med två utställningar dels bilder till "Särken först", se bild nedan och dels "Skog, träd och lejon". Särken först kan man se fortfarande på Österlens museum, öppettider hittar du HÄR. Mina bilder är en del av utställningen, det är riktiga kläder som spelar huvudrollen.

Utställningen "Skog, träd och lejon" gjorde jag tillsammans med Anna Örtemo, Jon Leifsson och Ylva Lundquist i Sjöbo konsthall. Mina bilder var bilder på platser där jag tror att det hade funnits lejon om det hade funnits lejon i min närhet.

Jon Leifssons skulpturer.

Ylva Lundquists karusell som snurrade på riktigt.

Anna Örtemos träd installation.

I slutet av april var det dags för utställning på Bornholm i anledning av min svärfars 90 års dag.
Min svärfar är en mycket duktig och omtyckt landskapsmålare, konstföreningen i Rønne uppmärksammade detta med en utställning med ihopsamlade verk från muséer och privatpersoner. Min svärmor, svåger man och jag var inbjudna att ställa ut tillsammans med Paul, det blev en fin utställning.


Min svärfars vackra landskap och stilleben.

Min svärmors cirkusteckningar från 50-talet.
Dotter i maj, en månad som innehöll en lång rad trädgårdsfotograferingar och lite pauser hemma emellanåt. Då kan man ju alltid plåta rabarberblad en regning dag:-)





 I slutet av maj bar det av till England tillsammans med Sanna Töringe för att fota till vår bok som kommer i mars, den kan du se HÄR. Häftigtast att få se var Derek Jarmans hus ute vid Dungeness och naturområdet runtomkring som står i våldsam kontrast till kärnkraftverket i bakgrunden.
Dungeness stenstrand översållad med blommande strandkål.

Great Dixter.

Gravetye Manor
I början av juli gav jag och Sanna oss ut på en roadtrip från Skåne upp till bland annat Läckö, Hälsingland och Öland på vägen tillbaka. Alltihop för att få bilder till boken, en fantastisk resa och tack till alla människor som tog väl emot oss under resans gång!

Hälsingland
Öland
Yngsta dottern i sommarhatt en varm julidag.

Ett projekt blev klart i trädgården och det var omläggningen av framsidan mellan syrenhäcken och huset, det har tagit två år, visserligen för att jag gjort väldigt mycket annat också, men det har varit ett stort arbete att gräva nya rabatter, sätta sten runt, anlägga gångar och grusplats, nu fattas bara den där dörren ut från köket..




Nytt grävprojekt utanför glasgången och nya huset, ska helst inte ta två år det också!


Häckarna börjar att växa upp och ge trädgården ramar, det har tagit otroligt lång tid för det har varit torra somrar i början och sorkarna har inte varit på min sida. Det lilla trädet i förgrunden är ett kvittenträd, som tyvärr fick gnagskador högt uppe på stammen första vintern för jag hade satt nät, men snön blev meterhög och hård, varpå hararna gnagde högt uppe på stammen. I vinter är det väl innätat.
Förutom allt det jag skrivit om har det blivit tre nummer av Österlen 360° den kan du se HÄR. Och en massa kurser, det har varit så ROLIGT med alla kurserna och alla roliga möten med fotointresserade människor. Nya kurser kommer under våren om det kan du läsa HÄR. Och en del reportage som kommer i olika tidningar under det nya året.
Det ska bli spännande att se vad 2013 kommer att innehålla!








14 kommentarer:

  1. Åh så mycket fint du visar! Den boken av Sanna Töringe och med dina bilder ser jag fram emot.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Gott Nytt År! Vilket år du har haft, hoppas 2013 innehåller lika mycket härliga äventyr!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder från ett innehållsrikt år både hemmavid och annorstädes.
    Väcker ju längtan efter det gröna, såklart. Ja, och så häriga bilder på dotter/döttrar, inte lätt att veta om det är samma flicka på båda. hursomhelst charmiga bilder. Ja, och trädgård kan vara tålamodsprövande, den där tanken som ska förverkligas, skapa rum osv. Känns som det inte sällan råder en väldig otakt mellan förväntan på vad som komma skall och det som faktiskt låter sig åstadkommas. Säkert nyttigt, givande och personlighetsutvecklande. Hm. Men också väldigt irriterande. Ibland.
    Ser fram emot fortsättningskursen!
    GOTT NYTT ÅR!
    önskar
    Katarina
    (o Viggo hälsar så gott såklart)

    SvaraRadera
  4. Tack för en liten resumé. Har inte varit någon storbloggare i år så det är lite extra kul att få allt samlat så här. Ett trevligt sätt få se det man missat. Er nya bok ska jag hålla utkik efter när den dyker upp i handeln.

    Ha ett gott slut och ett riktigt bra trädgårdsår 2013.

    Kristina

    SvaraRadera
  5. fantastiska bilder. ser fram emot din bok.
    gott nytt
    hälsar åsa

    SvaraRadera
  6. So nice of you to share all the different aspects of the past year. Thanks. Jack

    SvaraRadera
  7. Ikke noget at sige til, at du ikke har nået så meget i haven. Til gengæld har du nået så mange andre spændende ting! Skønt at se dem også!

    /Birgitte

    SvaraRadera
  8. Vilket spännande år du haft! Derek Jarmans trädgård minns jag från ett tidningsreportage att jag blev så fascinerad av, måste ha varit fantastiskt att se i verkligheten. Ser verkligen fram emot er bok.
    Kramar och ha ett riktigt Gott Nytt År

    SvaraRadera
  9. Så spännande med bok Sofia!
    Verkar som du har haft ett bra år.
    Gott slut och Gott Nytt år önskar jag dig.
    Annika

    SvaraRadera
  10. Vilket härligt år du har haft. Gott nytt år till dig - hoppas att det kommer med många fina och nya äventyr! Liisa.

    SvaraRadera
  11. Vilket händelserikt år du har haft!
    GOTT NYTT ÅR
    önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  12. Vad roligt att se en summering av året hos så många bloggare. Du har hunnit med en hel del om än inte i trädgården :-)
    Det är en fröjd att se dina fina bilder.
    Vad roligt att du börjat intressera dig för bin. Jag tycker också att det är roligt... att A håller på. Jag själv håller mig helst (än) på behörigt avstånd. Jag gillar inte eventuella stick.
    Ha det riktigt fint!

    SvaraRadera
  13. I am Tootsie..(Glenda) and I am your newest follower...and very happy to say so! I would like to invite you to link into my weekly gardening party that starts Thursdday evening and goes until Sunday night every week...it is a flaunting of all things growing, or beautiful in the garden...and your blog fits perfectly!
    I hope you will check it out...hugs from in the bitter Cold weekend in Alberta Canada!
    (¯`v´¯)
    `*.¸.*´Glenda/Tootsie
    ¸.•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
    (¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨¯`•.
    www.tootsietime.com

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia